‘Je dagelijkse activiteiten gauw weer oppakken

Hand en pols

Pols- en handklachten kunnen erg vervelend zijn en je behoorlijk belemmeren in je doen en laten. De klachten kunnen plotseling ontstaan, bijvoorbeeld na een val. En in het ergste geval ontstaat een botbreuk. Na een periode van rust kan de pols stijf aanvoelen. Klachten aan pols en hand kunnen ook langzaam ontstaan; door overbelasting tijdens het sporten of zware activiteiten. Fysiotherapie helpt je de pols opnieuw in beweging te krijgen en je klachten te verminderen. Zo kun je gauw je dagelijkse activiteiten weer oppakken.

Pols- en handklachten

Sommige pols- en handklachten komen uit de nek of schoudergordel. Andere klachten worden veroorzaakt door aandoeningen zoals artrose in de pols- of handgewrichten of de door de ziekte van Quervain; vaak ontstaan door een overbelasting. Een aandoening zoals het carpaal tunnel syndroom geeft tintelingen in de hand en soms ook de onderarm. Het niet goed kunnen bewegen van je pols kan ervoor zorgen dat je de klachten blijft houden.

Andere pols- en handklachten zijn:

• Pijn/stijfheid
  • Krachtverlies
  • Uitstralende pijn
  • Beperking in bewegen
Je pijnklacht

Zo ontstaan pols- en handklachten

In je hand en pols zitten botten, spieren, pezen, zenuwen en gewrichten. Is er iets mis met één van deze onderdelen, dan kun je allerlei vervelende klachten krijgen. We gebruiken onze handen en polsen immers bij haast alles wat we doen. Pols- en handklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Een (sport)blessure, maar ook andere fysieke (over)belasting, kan de oorzaak zijn. Dat geldt ook voor RSI; ontstaan door herhalende of statische bewegingen en/of een verkeerde houding.

Andere oorzaken van pols- en handklachten kunnen zijn:

• Trauma / ongeluk
  • Gevallen
  • Verkeerde beweging gemaakt
  • Peesontsteking
  • Botaandoening
Onze therapiën

De behandeling van pols- en handklachten

Om je op de juiste manier te kunnen behandelen, heb je eerst een intake. Tijdens dit gesprek onderzoeken we je klachten en bespreken we de behandelmogelijkheden. Wanneer we de oorzaak van je klacht(en) weten, maakt de fysiotherapeut samen met jou een persoonlijk behandelplan. Tijdens de behandelingen leer je onder andere hoe om te gaan met je klachten, wat je zelf kunt doen om deze te verminderen, en hoe je ze kunt voorkomen. Je krijgt advies en oefeningen om de beweeglijkheid, kracht en coördinatie van je pols te verbeteren. Alles is erop gericht om jou zo snel mogelijk van je klachten af te helpen.

Onze trainingen

"Bewegen voor een beter leven"

Leon Fennema, Fysiotherapeut & handtherapeut

Onze therapeuten