“Hulp bij het verlichten van je klachten”

Fysiotherapie voor zwangeren

Rugklachten tijdens je zwangerschap? Bekkeninstabiliteit of andere bekkenklachten? Regelmatig last van hoofdpijn, spierpijn of vermoeidheid? Tijdens een zwangerschap, en ook na een bevalling, kun je verschillende zwangerschapsklachten ontwikkelen. Niet zo vreemd want je lichaam krijgt meer te verduren dan normaal, en is extra kwetsbaar. Fysiotherapie voor zwangeren is gericht op het verminderen en verhelpen van je klachten.

Fysiotherapie voor zwangeren helpt bij deze klachten

De fysiotherapeut onderzoekt de oorzaak van de klacht(en), je bewegingspatroon en je spiergebruik. Moeite met traplopen, opstaan, zitten of het omdraaien in bed: na het vaststellen van de problemen die jij tijdens je dagelijkse leven ervaart, volgt een persoonlijk behandelplan.

Fysio tijdens de zwangerschap helpt bij:

• rugklachten zoals lage rugpijn
  • nek- en schouderklachten
  • pijn in bekken en/of bekkenbodem
  • bekkeninstabiliteit
  • pijn in de liezen en/of op het schaambot
  • pijn bij het stuitje
  • verkramping of overbelasting van spieren

"Jouw klacht bij mij vertrouwd en laagdrempelig geholpen"

Nienke Zwarts-Nummerdor
Bekkenfysiotherapeut

Onze zwangerschap fysiotherapeuten

Nienke Zwarts-Nummerdor

Bekkenfysiotherapeut

Wat is fysiotherapie voor zwangeren

Bij zwangerschapsklachten spelen houding, de manier waarop je beweegt en ademt een belangrijke rol. Het is daarom goed om te weten wat de oorzaak van je klachten is. Zo ontstaat bekkenpijn tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld vaak doordat je op een ‘verkeerde’ manier beweegt. Hierdoor kunnen bewegingen en houdingen waar je normaal geen last van hebt, problemen geven. Fysio tijdens de zwangerschap kan helpen bij het verlichten van je klachten. Naast oefeningen krijg je advies over gezond bewegen en je houding tijdens de zwangerschap en daarna.

Zo werkt fysio tijdens de zwangerschap

Onze fysiotherapeuten werken volgens de methode van Cecile Röst. Hierin staat niet het bestrijden van de pijn centraal, maar het weer op een ‘normale’ manier kunnen bewegen. Het begint bij leren luisteren naar je lichaam en de tijd nemen om te herstellen van pijnlijke bewegingen. Daarnaast: voldoende lichaamsbeweging om de spieren te versterken maar ook voldoende rust. Als alles weer goed functioneert, zal de pijn verminderen.

Hoe zwangerschapsklachten ontstaan

Meestal ontstaan zwangerschapsklachten tussen de derde en zevende maand van de zwangerschap. Veel van deze klachten worden veroorzaakt door de sterk veranderende hormoonspiegel. De zwangerschapshormonen maken de spieren en banden namelijk zachter en weker. Op deze manier bereidt je lichaam zich voor op de bevalling. Minder sterke buikspieren kunnen bijvoorbeeld zorgen voor rugklachten omdat het dan zwaarder wordt om je lichaam goed rechtop te houden. Doordat de baarmoeder steeds groter wordt en het kindje zwaarder, kun je ook last krijgen van lage rugpijn of pijn in het bekkengebied.

Ook ná de zwangerschap/bevalling

Ook na de zwangerschap en/of bevalling kunnen klachten ontstaan. De bekkenfysiotherapeut kan helpen bij bekken- en bekkenbodemklachten, klachten van het litteken na de keizersnede en/of diastase.
Kijk ook op onze pagina Bekkenfysiotherapie

Dat is merkbaar beter

"Mijn bekkenklachten snel onder controle"

Lisa Kamstra