“Weer pijnvrij en
soepel bewegen”

Dry Needling

Pijnlijke of gespannen spieren? Je wilt natuurlijk gauw weer pijnvrij en soepel bewegen. Dry needling kan de oplossing zijn. Vooral als je al lange tijd spierpijnklachten hebt, kan dit verlichting geven. Bij dry needling therapie worden spieren aangeprikt waardoor ze snel en langdurig ontspannen. Vaak merk je na één dry needling behandeling meteen effect.

Dry needling helpt bij deze klachten

De fysiotherapeut gaat op zoek naar zogenaamde ‘triggerpoints’ (spierknopen) in de spieren. Zo’n triggerpoint geeft naast lokale drukpijn, vaak ook pijn ‘op afstand’. De dry needling behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints.

Dry needling therapie kan helpen bij:

• pijn en/of stijfheid lokaal in een spier maar ook bij pijn ‘op afstand’ (op een andere plek)
  • bewegingsbeperkingen in de gewrichten rondom een spier
  • verminderde kracht in de spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag (waardoor je anders gaat anders bewegen)
  • tintelingen in arm en/of been
  • hoofdpijn en/of duizeligheid

"Bewegen voor een beter leven"

Onze dry needling therapeuten

Stephanie Fictorie | Bakker Training Therapie

Stephanie Fictorie

Fysiotherapeut & MSc. sportfysiotherapeut
Elaine Reitsema | Bakker Training Therapie

Elaine Reitsema

Fysiotherapeut, MSc. sportfysiotherapeut & MSc. manueeltherapeut

Petra Stotz | Bakker Training Therapie

Petra Stosz

Fysiotherapeut, Oncologiefysiotherapeut & oedeemtherapeut

Wat is dry needling?

Dry needling of triggerpoint therapie gebeurt met een droge (dry) acupunctuurnaald (zonder vloeistof). De fysiotherapeut gebruikt meestal één naald. Hiermee prikt hij kort een triggerpoint in de spier aan. Dit zorgt ervoor dat de spier ontspant. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren in arm of been, en de spieren langs de wervelkolom. Na één dry needling behandeling voel je meestal direct een positief effect. Soms heb je meer behandelingen nodig. Gemiddeld genomen heb je zo’n drie tot vier behandelingen nodig om je klachten echt te verminderen.

Zo voelt dry needling

Het inbrengen van het naaldje voel je in principe niet. Bij het aanprikken spant de spier zich kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’-gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct. Na de behandeling heb je vaak eerst nog wat spierpijn en kan de spier wat stijf aanvoelen; dat duurt meestal vrij kort. Daarna ervaar je al gauw verbetering. Je merkt gelijk verlichting en dat je je soepeler kunt bewegen. Om de verbeterde situatie zo te houden, krijg je oefeningen en adviezen mee voor thuis.

Voor dry needling in Friesland kun je terecht op onze locaties in Stiens (nabij Leeuwarden) en Hallum. Bel ons gerust voor het maken van een afspraak.

Dat is merkbaar beter

"Snel en effectief resultaat"

Dhr. De Vries