‘Werk samen met je fysio aan je herstel’

Schouder

Ervaar je pijn in of rond je schouder? Ongeluk gehad waaraan je schouderklachten hebt overgehouden? Wat de oorzaak ook is: schouderklachten kunnen veel pijn doen en lang duren. De klachten kunnen je flink beperken in je dagelijkse leven. Heel vervelend is het wanneer je ook nog bijkomende klachten ervaart zoals hoofdpijn of pijn aan de kaak. Omdat schouderpijn vaak meerdere oorzaken heeft, vraagt dit om een speciale behandeling. Onze fysiotherapeut werkt samen met jou aan je herstel.

Soorten schouderpijn

De meeste schouderklachten bestaan uit pijn. Zit je schouder bijvoorbeeld vast, dan veroorzaakt dit bijna altijd een pijnlijk gevoel. De ergste schouderpijn kan in het gewricht zitten en uitstralen naar een ander deel – vaak is dat de arm – en soms zelf tot in de vingers. Ook aandoeningen zoals een frozen shoulder of een schouder uit de kom kunnen schouderklachten veroorzaken.

Andere klachten die je bij (of als) schouderpijn kunt ervaren:

• Pijn/stijfheid
  • Krachtverlies
  • Uitstralende pijn
  • Beperking in bewegen
Je pijnklacht

Zo ontstaat schouderpijn

Het schoudergewricht bestaat uit meerdere gewrichten en kan grote bewegingen maken in bijna alle richtingen. Een klein probleem in dit gebied, kan grote gevolgen hebben en al snel een schouderklacht veroorzaken. Vaak is overbelasting de oorzaak van schouderpijn. In veel andere gevallen is de pijn spontaan gekomen, bijvoorbeeld door een beweging die je niet vaak maakt.

Oorzaken van schouderpijn kunnen zijn:

• Overbelasting
  • Trauma / ongeluk
  • Sportblessure
  • Verkeerde beweging gemaakt
  • Gevallen
  • Verkeerde houding
  • Thuiswerken
  • Borstkanker
  • Lymfeklieren verwijderd
  • Littekenweefsel
Onze therapiën

De behandeling van schouderpijn

Voordat we de behandeling starten, brengen we je klacht goed in beeld. Dat doen we onder andere door het stellen van bepaalde vragen. Ben je je bovenlichaam anders gaan gebruiken? In welke situaties worden de klachten erger? Of heb je een verkeerde beweging opgevangen met je schouder? In dat laatste geval heeft het gewricht misschien een grotere beweging dan normaal gemaakt, en zijn de gewrichtsbanden opgerekt. Dan onderzoeken we in hoeverre je schouder beschadigd is. Soms is het lastig de oorzaak te achterhalen. Gelukkig kunnen we die met behulp van echografie vaak alsnog opsporen. Wanneer we alles in kaart hebben, stelt de fysiotherapeut samen met jou een behandelplan op. Deze kan naast fysiotherapie, bestaan uit advies over je (werk)houding en andere therapieën en behandelingen zoals manuele therapie en dry needling. Alles is gericht op het verminderen van de pijn, het herstel van je schouderklachten en het voorkomen van nieuwe klachten.

Onze trainingen

"Samen zorg besteden aan een gezond leven"

Jillis van der Voort, Fysiotherapeut & MSc. manueeltherapeut

Onze therapeuten